Integritetspolicy
1. Inledning
För oss är det av vikt att du alltid ska känna dig trygg och säker när du lämnar dina personuppgifter till oss. I denna integritetspolicy vill vi på ett transparent och överskådligt sätt informera varför och hur vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande personuppgiftslagstiftning. Detta görs i ett led att du som fysisk person ska känna dig skyddad när vi hanterar känsliga uppgifter och är reglerad av nya dataskyddsförordningen, GDPR. Vår integritetspolicy kan komma att uppdateras, denna version är uppdaterad 2025-11-27.
2. Ansvar av dina personuppgifter
Spares Nordic AB bedriver e-handelsföretaget Teknikdelar.se, med organisationsnummer 556998-9444, och är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss.
3. Personuppgifter vi samlar
Som företag kan vi samla in olika personuppgifter om dig i olika situationer och av olika skäl, t.ex. när du besöker vår webshop, lägger en order eller är i kontakt med kundservice.
Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna erbjuda våra tjänster och fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Vilka uppgifter som behandlas beror på hur du interagerar med vår webbutik.
När du genomför ett köp:
Vi behandlar namn, adress, e-postadress, telefonnummer, betalningsinformation, valda produkter samt orderhistorik. Uppgifterna används för att hantera din beställning, leverans och betalning, samt för att uppfylla rättsliga krav (t.ex. bokföring).
När du skapar ett konto:
Vi samlar in namn, e-postadress, valda inställningar samt lösenord (lagrat i krypterad form). Detta för att kunna administrera ditt konto och ge dig åtkomst till historik och sparade uppgifter.
När du kontaktar vår kundservice:
Vi behandlar de uppgifter du frivilligt lämnar, exempelvis namn, kontaktuppgifter, ordernummer och innehållet i din förfrågan, för att kunna hantera supportärenden och förbättra vår service.
När du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller marknadsföring:
Vi samlar in e-postadress och eventuella preferenser. Du kan när som helst avregistrera dig via länken i våra utskick.
När du använder webbplatsen:
Vi använder cookies och liknande tekniker för att förbättra din upplevelse, analysera trafik och anpassa innehåll. Detta kan innebära behandling av IP-adress, enhetsinformation och beteendedata. I de fall cookies inte är nödvändiga inhämtas ditt samtycke.
Alla personuppgifter behandlas i enlighet med GDPR och annan tillämplig lagstiftning. Vi sparar endast uppgifter så länge det är nödvändigt för respektive ändamål eller enligt lagstadgade krav. Du har alltid rätt att begära åtkomst, rättelse, radering och begränsning av dina uppgifter, samt att invända mot viss behandling.
4. Personuppgifter som samlas ifrån tredje part
Förutom att uppgifter samlas ifrån dig direkt vid t.ex. köp i vår webshop, kan personuppgifter samlas in via tredje part.
Uppgifter som samlas ifrån tredje part är:
- Adressuppgifter i offentliga register (för att garantera att vi har korrekt adress till dig)
- Information om kreditvärdighet ifrån banker eller upplysningsföretag
5. Varför och hur vi använder dina personuppgifter
Ändamål och laglig grund
De personuppgifter vi har samlat om dig används i olika avseenden. Nedan lisatar vi varför och hur dessa personuppgifter används - allt för att du ska känna dig trygg när du handlar ifrån oss.
Nedan ger vi exempel på behandling av uppgifter som vi utför för att uppfylla
ändamålet och laglig grund för detta.
Lagring
Dina uppgifter sparas normalt sett så länge som uppgifterna är nödvändiga för att kunna uppfylla våra ändamål. Uppgifter kan också komma att sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag, t.ex. bokföringslagen. I tabellen nedan kan du se laglig grund och lagringsperiod för olika ändamål.
Ändamål |
Behandlingar som utförs |
Laglig grund |
Lagringsperiod |
|
Administration av din beställning |
|
Avtal Insamling av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna slutföra våra åtaganden mot dig som kund i köpprocessen. Vid ej samtycke om att lämna uppgifter nekas köpet. |
Fram tills dess att köpet har genomförts och leverans och betalning är slutförda. Därefter gäller en tid om 36 månader för att kunna hantera eventuella reklamationsfel eller garantiärenden som uppstår. |
|
Företagets rättsliga förpliktelser |
För att uppfylla rättsliga förpliktelser kan vi be behöva samla personuppgifter. Detta enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan gälla vårt produktansvar eller säkerhet för dessa. Om det är aktuellt kan det behövas ta fram allmän eller specifik kommunikation till dig om produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen. |
Rättslig förpliktelse. Viss insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och köpet nekas. |
Bokföringslagen för företag kräver att räkenskapsinformation ska sparas i ordnat skick och i minst sju år. För övriga uppgifter gäller tills dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter. |
|
Hantering av kundserviceärenden |
|
Berättigat intresse. Behandling som är nödvändig för att tillgodose både företagets och kunders berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden. |
Fram till dess att ärendet är avslutat. |
|
Förhindra missbruk av en tjänst eller förhindra/ förebygga och utreda brott mot företaget |
Förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra/förebygga och utreda brott mot företaget som kan strida mot lagstiftning. |
Berättigat intresse. Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla/använda säkra produkter, samt utreda misstänkta brott. |
Fram tills dess att ärendet är avklarat. |
|
Mina Sidor |
|
Insamling som krävs för dina personuppgifter för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden om att tillhandahålla tjänsten ”Mina Sidor”. Lämnas inte uppgifter kan inte åtaganden göras och du nekas tjänsten ”Mina Sidor”. |
Tills dess att tjänsten avslutas, antingen av kunden själv eller pga. automatisk inaktivitet efter 36 månader. |
|
Genomförande av tävlingar |
|
Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av deltagande i tävlingar. |
Under den tid tävlingen/eventet (inklusive utvärdering) pågår. |
|
Marknadsföring av våra produkter |
Vi skickar direktmarknadsföring via e-post och SMS med generella kampanjer och specifika erbjudanden. |
Samtycke Invänd mot vår direktmarknadsföring. Säg t.ex. upp prenumeration av vårt nyhetsbrev när du vill. |
Tills dess att samtycket dras tillbaka av kunden. Tas bort automatiskt efter inaktivitet under en period om 36 månader. |
6. Segmentering
För att uppfylla vissa ändamål segmenterar vi data som genereras ifrån kunders köp. Detta gör vi för att på ett bättre sätt få en indikation hur kunder upplever våra tjänster och produkter så att vi kan utveckla och förbättra nuvarande sortiment. Kundinsikter som sparas är begränsade och rör mest om ålder, kön och e-postadress. Baserat på tidigare köphistorik kan även framtida erbjudanden ligga till grund för delar av vår marknadsföring.
I vår marknadsföring behöver vi även dessa uppgifter:
- Användarbeteende (t.ex. klick- och besökshistorik)
- Feedback (t.ex. omdömen eller recensioner)
- Köphistorik
- Lokaliseringsdata
- Adress
- Tekniska data om de enheter som används och dess inställningar (t.ex. webbläsarinställningar, tidzon, plattform)
- Om du loggat in med Facebook eller någon annan tredjepart - dina intressen/vänner/likes på Facebook samt eventuella andra tredjeparter.
7. Cookies
Vid besök av vår hemsida (www.teknikdelar.se) använder vi cookies, vilket tillämpas för att få en bra funktionalitet i vår webshop och möjliggör att du kan beställa ifrån oss. Med hjälp av Cookies kan man analysera dina köp och produktintressen. Mer information om Cookies
8. Utlämning av uppgifter till andra företag
Vi delar endast personuppgifter med tredje parter när det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster, fullfölja våra avtal eller uppfylla rättsliga krav. De företag som behandlar personuppgifter för vår räkning är noggrant valda och får endast använda uppgifterna i enlighet med våra instruktioner och gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Dessa företag får inte använda dina uppgifter för egna ändamål.
Följande kategorier av mottagare kan få del av personuppgifter:
Transportföretag
För att kunna leverera dina beställningar behöver vi lämna ut uppgifter som namn, adress, kontaktuppgifter och paketinformation till våra fraktpartners.
Betallösningsleverantörer
När du betalar i vår webbutik används Walley som betal- och kreditlösning. Det innebär att vi lämnar ut de personuppgifter som krävs för att Walley ska kunna administrera betalning, faktura eller delbetalning. Uppgifterna kan omfatta namn, adress, e-post, telefonnummer och eventuellt andra nödvändiga uppgifter för att behandla betalningen eller utföra kreditupplysning — i enlighet med de villkor som gäller för Walley.
Walley är själva personuppgiftsansvarig för den del av behandlingen som rör betalning, fakturering eller kredit. Genom att använda Walley säkerställer vi att betalningen kan genomföras på ett säkert, korrekt och effektivt sätt. För mer information om hur Walley hanterar personuppgifter, betalningssätt och dataskydd, hänvisar vi till deras webbplats: walley.se.
Marknadsföringsplattformar
Vi kan dela begränsade personuppgifter (t.ex. e-postadress eller cookie-ID) med externa marknadsföringsplattformar för att kunna genomföra och mäta marknadsföringsaktiviteter. Sådan delning sker endast när det finns en rättslig grund, exempelvis samtycke.
IT-leverantörer och driftpartners
För drift, utveckling och säkerhet av våra IT-system kan våra leverantörer få åtkomst till personuppgifter. Dessa agerar som personuppgiftsbiträden och omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att uppgifterna skyddas och behandlas korrekt.
Vi lämnar inte ut personuppgifter till någon annan part än vad som anges ovan, och vi säljer aldrig personuppgifter till tredje part.
Överföring till tredje land
Som huvudregel sker all behandling av dina personuppgifter inom EU/EES. För vissa tjänster såsom tredjepartscookies överförs personuppgifter till länder utanför EU/EES, inklusive USA som kan ha en lägre skyddsnivå för personuppgifter än inom EU/EES. Överföringen grundar sig på vårt berättigade intresse och behövs för att vi ska möjliggöra tillhandahållandet av våra tjänster. Vid överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES använder vi Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler för att säkerställa en tillräcklig skyddsnivå för dina personuppgifter. Standardavtalsklausulerna kan hittas via följande länk: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc/standard-contractual-clauses-international-transfers_en.
9. Dina rättigheter
Spares Nordic AB ansvarar för att dina personuppgifter behandlas enligt gällande lagstiftning. Viktigt att känna till är att du som fysisk person har vissa rättigheter. Nedan följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.
Tillgång
För att leva upp till de standarder den nya dataskyddsförordningen (GDPR) innebär krävs full transparens. Vill du som konsument veta dina samlade uppgifter har du rätt att begära dessa. Mottar vi en sådan begäran om tillgång kan vi komma i kontakt med dig för ytterligare uppgifter för att säkerställa att information lämnas till rätt person.
Rättelse
Behandlar vi fel uppgifter om dig, t.ex. att vi inte har dina senaste aktuella, kan du begära att dina personuppgifter rättas. Kom ihåg att du som användare alltid kan gå in under ”Mina sidor” för att se eller uppdatera dina uppgifter samt se tidigare beställningar.
Radering och begränsning
Du kan när som helst begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas hos oss ifall du upplever att de behandlas fel enligt gällande lagstiftning.
Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran av radering eller begränsning av personuppgifter ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss ifrån detta. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Skulle en radering eller begränsning avslås kan vi i stället blockera personuppgifterna i fråga så att de används till det syfte som den legala skyldigheten avser. På så vis används de inte till andra syften förutom det legalt skyldiga.
Invända mot direktmarknadsföring
Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring (som t.ex. nyhetsbrev via mail) om du invänder mot sådan behandling. Avsäger du vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig. Önskar du fortfarande ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.
Automatiserat beslutsfattande
Vi använder endast automatiserat beslutsfattande i begränsad omfattning, exempelvis vid kreditbedömning eller bedrägeriförebyggande kontroller som sker genom vår betalningsleverantör. Du har rätt att begära manuell granskning av ett automatiserat beslut samt att motsätta dig beslut som fattats utan mänsklig inblandning.
Dataportabilitet
Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av samtycke eller avtal. Detta kallas rätten till dataportabilitet.
På din begäran kan vi förse dig med dessa uppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format (t.ex. JSON, CSV eller liknande), så att du själv kan lagra dem eller överföra dem till en annan tjänsteleverantör. När det är tekniskt möjligt kan du även begära att vi överför uppgifterna direkt till den andra aktören.
Rätten till dataportabilitet omfattar endast uppgifter som du har lämnat till oss manuellt eller som genererats genom din användning av våra tjänster — och som behandlas automatiserat.
Om du vill utöva din rätt till dataportabilitet är du välkommen att kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges i denna policy.
10. Skydd av dina personuppgifter
Med IT-system med hög säkerhet skyddar vi din integritet och tillgång till personuppgifter. Vi värnar om din sekretess och säkerhet. Tack vare att vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (t.ex. olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada) kan du alltid känna dig trygg när du genomför köp hos oss. Endast de personer i fråga som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter, för att vi ska kunna uppfylla vårt åtagande mot dig som kund, har tillgång till dem.
11. IMY är tillsynsmyndighet
Lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) https://www.imy.se om du upplever att företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt. IMY övervakar att tillämpningen av lagstiftningen efterföljs.
12. Kontakt
Vid frågor om vår integritetspolicy och hur vi behandlar just dina personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss. Du hittar information nedan.
Spares Nordic AB/Teknikdelar.se
Box 8081
200 41 Malmö
Organisationsnummer: 556998-9444
Kontakta oss: https://www.teknikdelar.se/kontakt-kundservice